Sklo - Sound Quadrature - FullMoon - CZ

 Sklo
Sound Quadrature
Sky Burial Productions, 2017

TEXT RICHARD KUTĚJ
HODNOCENÍ 85 %
Zvuk lijícího se železa, kovové údery, nad továrnou prolétá hejno vřeštících vran. V jedné z prázdných hal múzami políbený saxofonista hraje jazz plný mazu, co už z rukou nesmyješ. Zaposloucháš se, je šero, to se do zvuků hned lépe vplouvá. Zpoza rohu najednou vyskočí pološílená postava a rovnou do obličeje ti v několika sekundách vyřve svůj příběh.
Z řetězu urvané bicí přebírají velení. Ságo to nenechá jen tak a přidává na tempu. Směna ale neskončila. Továrna duní, šumí, lomozí, skřípe, její zvuk opět sílí a temná plocha hluku tvoří parádní symfonii.
Sklo je noise-industriální improvizační projekt, který se na scéně pohybuje už takřka dvacet let. Zakladatelem a jediným stálým členem je Radim Boreček, známý též jako solitér v projektu Garasu. Současnou sestavu tvoří malý all-star team ostravského undergroundu. Na elektroniku tu hraje i Martin aka Rejža (Säkkikangas), bicí a občasný křik obstarává Viki (Massola, Sheeva Yoga), saxofon ovládá Áda (Massola) a jako host přiložil ruce ke kytaře Péťa Ondráček (At Bona Fide, pořadatelský kolektiv Chee Chaak).
Na Sound Quadrature přináší Sklo šest propracovaných zvukových koláží, které zdobí absolutní otevřenost a svoboda, každý hráč ale umí i naslouchat těm druhým a přizpůsobovat se atmosféře. Výrazné osobnosti tvoří ve vzájemném dialogu. Každá z nich tu zvukem svých nástrojů umí doplňovat či mít na chvíli hlavní slovo, ve vhodnou chvíli se ale ztiší a předává skladbu ostatním. Slyšíš temné valivé plochy, elektronický noise, extatický řev, melodické, temné i energické výjezdy saxofonu, zběsilé takty bicích. V pátém songu Two Blocks in a Tearoom elektronika ustupuje akustice, přidává se klavír a Sklo brousí nádherně svobodný free jazzcore.
Garasu a jeho továrna na čokoládu, jejíž Produkt není sladký ani hořký. Hudební umpa-lumpové míchají mnohem širší spektrum chutí. A nejeden návštěvník pod jejich vlivem zase jednou začne pře-
mýšlet, proč děti někdy tak rády místo kusu pochutiny nečekaně vykousnou sklo.



publikovane v hudobnom časopise FULLMOON 82 2/2018